האמת היא שאיי פסחא נכנס לתוכניות רק בגלל שהיו לנו טיסות לשרוף בדרום אמריקה.. ומאז הוא הפך להיות היעד האקזוטי שלנו.. המקום המרוחק ביותר והמבודד ביותר - באמת סוף העולם.ככל שטיילנו המקום הפך להרבה יותר מעניין בשבילנו - הנופים המדהימים וההיסטוריה המרתקת שנוצרה עקב הבידוד של המקום הזה הפכו אותו לאחר מהיעדים הכי מסקרנים עבורנו.כל זה הוביל אותנו לפרץ התרגשות כשאחרי טיסה של 5 שעות וחצי הופיעה חלקת יבשה בצורת משולש בחלון המטוס. כשהמטוס מסתובב ונוחת ילד קטן שיושב מאחורינו קורא בהתרגשות "מאמא! איסלה דה פסקווה! לו ואו!".
כשנחתנו הטמפרטורה הייתה בדיוק 27 מעלות (מי שקרא את הספר "3 דברים לאי בודד" יבין). בדיוק כשירדנו מהמדרגות של המטוס התפרץ מיכל ההפרשות שנאגר במטוס אבל ירדנו במהירות וקיפצנו מעל נהר הקקי הגדל.. ואפילו זה לא הפריע לנו.. נכנסנו דיי מהר לאווירת ה-בוא-נצלם-כל-דבר.בטרמינל הקטן קיבלו את פנינו בשרשראות פרחים (אם לא בהוואי.. אז לפחות פה..) ודיי מהר הנופים והאנשים סימנו לנו בבירור שאנחנו כבר לא בצ'ילה.תקענו יתד בחלקת אדמה משלנו באתר קמפינג רווי אוהלים עם נוף לפסיפיק (לכיוון השקיעה), בו הקמנו את הסוויטה הניידת שלנו.
האירופאי הראשון שביקר באי היה הולנדי שהגיע בשנת 1722 בזמן חג הפסחא ולכן קרא לאי בשם "איי פסחא".. אבל אנחנו נעדיף את השם לפי השפה המקומית - "ראפא נוי" (או את הכינוי The Navel of the World - "הפופיק של העולם").האמת שההיסטוריה של המקום הולכת הרבה מלפני זה - המקומיים שהגיעו מפולינזיה איכלסו את האי עוד לפני 1500 שנה ויצרו כך את המשולש הפולינזי העצום המשתרע בין טהיטי-איי פסחא-והוואי.הבידוד הוביל את המקומיים לפתח תרבות נפרדת ומנותקת מהעולם, תרבות העשירה בחקלאות ודייג ובשלב מאוחר יותר אומנות עשירה ושפת ציור יחודיים.
בתקופה של לפני כ500 שנה האנשים באי התחלקו לשתי קבוצות שהחלו בייצור המוני של מואי - פסלים בדמויות אנוש לזכר הגיבורים שהלכו לעולמם אותם הציבו על גבי במות, בדרך כלל על גדות האוקיינוס וכך יצרו שטחי פולחן קדושים. הייצור המסיבי של הפסלים הופסק אחרי שכילו את כל העצים באי. זאת ורעב מתמשך הובילו לזניחת דת המואי והריסת הפסלים בין שני השבטים, והחלפת הדת בדת איש-הציפור אשר התבססה על תחרויות בין שבטים שונים להנהגת האי.מאוחר יותר רעב מתמשך ומסעי עבדים לפרו הובילו את אוכלוסיית האי לכמות המגוחכת של כ100 איש בלבד.לאחר מכן צ'ילה לקחה בעלות על האיים ורק אחרי המצאת המטוס היעד הפך לנקודה אסטרטגית בטיסות טרנס-פסיפיק וכך החל השגשוג המחודש של האי.הגענו לראפא נוי בדיוק בזמן פסטיבל טפאטי - פסטיבל שכל מטרתו היא שימור התרבות וההיסטוריה של האי. הפסטיבל, לפי מיטב המסורת של האי, מתבסס על תחרות בין 2 מתמודדות הנמשכת שבועיים בהם מתמודדים שתי המחנות של המתמודדות בכל מיני תחרויות בהקשר של ההיסטוריה והתרבות של המקום.
מפתיע לגלות שלמרות שהפסטיבל הוא מגנט תיירים התיירים הם לא גורם במשוואה בכלל.. לא איכפת לאף אחד מקיומם או מהכסף שלהם... הפסטיבל הוא על ידי אנשי האי ובשבילם - וזה ממש מרגיש כך.
בערב אורטל הייתה מותשת והלכה לישון ואיתי חזר אל הבמה של הפסטיבל ובילה בעיקר מאחורי הקלעים..
הפסקת צהריים מתבקשת בחוף אנקינה - החוף המפורסם ביותר באי ונחשב בין היפים בעולם.. ניתן להבין למה..
לקינוח.. לקראת שקיעה - ביקרנו במואי אקיבי.. במת המואי הראשונה ששוחזרה בשנות השבעים בהתאם לעדויות המסמנות שהפנים של המואי מסתכלים לכיוון השמש בדיוק בזמן ימי השיוויון - עדות לידע האסטרונומי של התושבים של האי.. אלו הם פסלי המואי היחידים שנמצאו צופים אל הים ולא להיפך. סיימנו את היום העמוס הזה בשקיעה מדהימה נוספת מהאתר קמפינג..
בבוקר שלמחרת הספקנו לנצל את השעות הנותרות שיש לנו עדיין את האוטו והשכמנו מוקדם במיוחד לחזות בזריחה מעל המכתש המדהים עם הלגונות במרכזו..
אחר כך החזרנו את האוטו וחזרנו למרכז העיר - לצפות בתחרות קליעה של מחצלות..
מיד אחרי התחרות ביצענו צלילה ושנורקל במים הצלולים ביותר שראינו עד כה! הבעיה היא שאין שם הרבה דגים חיים ומה שרואים הוא בעיקר שדה אינסופי של אלמוגים, ממש מרשים. למרות שאורטל בכל זאת הצליחה לראות צלופח, נחש וחיות אחרות...
ביום שלמחרת ניסינו לדחות את הטיסה שלנו בכמה ימים (יכולנו רק עכשיו כי ביומיים שלפני כן היה סגור בגלל הסופש).. קיבלנו תשובה חד משמעית של 'לא' כי כל הטיסות מלאות ל4 שבועות הקרובים.. :(ביום הזה תכננו ללכת למוזיאון.. אבל אז גילינו שהוא סגור בימי שני... אז סתם הסתובבנו באיזור הצפוני של העיר וראינו שם עבודות יד (ארטיזניה)
0 תגובות:
הוסף רשומת תגובה